Hårresande service

Ja, hur gick det med permanenten?

Stegade in på salongen klockan 9:59, maskbeklädd och rätt glad i hågen. Möts av en något perplex frissa, vars pondus och ålder indikerar att det definitivt är hon som äger stället. Två early 20’s-tjejer står och klipper varsin kund, de tittar upp förvirrat. Hon frågar hur jag har bokat. Genom Treatwell, säger jag. Vet inte om just den aktören finns i Finland eller Sverige under samma namn, men det är iallafall en av de större nätplattformarna för att boka frissor, naglar, spabehandlingar, ja, skönhet överlag i både NL och UK. En typisk tjänstförmedlare, alltså, som tar en viss procent för att koppla ihop kunder och salonger.

Hon ber mig hala fram bekräftelsemailet, vilket jag gör medelst telefonen. Hon drar därefter igång en defensiv monolog som innefattar nyckelkoncepten Treatwell, not worth it to be ‘onest, should get aff it, keeps messin’ up our diarehs, can’t see each others’ bookins, doesn’t tell you about the patch tesst (älskar fan nordvästengelska accenter… ja, med undantag för Liverpool, som en äkta mancunian).

Tittar henne i ögonen medan hon pratar. De är bruna och lite trötta, osympatiska, men inte aggressiva. Många aspies skyr ögonkontakt som pesten, men det är snarare något jag söker och håller för ofta. Det är helt enkelt det bästa sättet att försäkra sig om så få missförstånd som möjligt. Speciellt eftersom ögonen länge har varit allt man ser bakom masken. Kalkylerar kontinuerligt subtext i ögonens mikrorörelser.

Hinner tänka en hel del medan jag snällt låter henne vädra sina frustrationer med plattformen. Är lite konfunderad över att hon tycker det är lämpligt att spill the beans vad beträffar salongens administrativa problem, är ju där för att byta pengar mot lite hårfix, inte som företagskonsult. Hennes sätt att prata är verkligen inte av den empatialstrande sorten, så det kan väl inte vara det hon fiskar efter? Har inte tidigare haft problem med en salong bokad via Treatwell, varken i NL eller UK, så någon gång ska väl vara den första.

Är det möjligt att boka en permanent klockan 10 en viss dag ska man kunna förvänta sig att den går av stapeln, såvida det inte har meddelats om förhinder i förväg, vilket det inte hade. End of. Det är som att ha en bil på huuto.net, vars auktioner är bindande, och säga ”nä sori den for via nettiauto renn” när vinnaren börjar snacka betalning. Och dessutom skylla situationen på huuto.net.

Det lockade (trolololo ordvits) förstås inte att överlåta håret åt någon som så krampaktigt vägrar ta ansvar. Är förvånad över att hon inte har avslutat samarbetet med dem om hon inte har tid eller kunskap att se till att det löper som det ska. Det hade inte bara blivit dubbelbokning med en kund som hade bokat via telefon, hon klandrade också Treatwell för att de inte informerar om att det krävs både patch test bakom örat och strand test på en liten lock hår innan de gör någonting vid salongen. Noterade under frissahittandeprocessen att ställena som kör med obligatoriska förtester oftast informerar om detta separat i beskrivningsfältet på sidan, med skilda poster prissatta till £0 för testtidsbokning 48h innan huvudbokningen, så det går bevisligen.

Och framför allt, om hon alltså vet om att Treatwell inte informerar, varför skickar hon själv inte ut ett standardiserat SMS eller email? Eller ringer ett treminuterssamtal, om hon är så old school? Maler på om detta för att det helt enkelt är svindlande. Har aldrig varit med om maken. Att utan ursäkt säga att det var ju ingen resa i onödan, du måste ändå göra ett test, which they doon’t tell ya. Som att nu är vi enade mot inkompetenta Treatwell. Alltså va.

Det blir misstag i serviceyrken ibland. Jag litar på att personen som ”felat” är välvillig. Hen bryr sig oftast om misstaget betydligt mer än vad jag gör, onödigt att ställa till med en scen. Denna kvinna uttryckte dock inte en tillstymmelse till ursäkt eller respekt. Sade då artigt att det låter som att Treatwell inte är en särskilt lämplig lösning för just hennes salong, men att det är rimligt att förvänta sig att en bokning, gjord på ett sätt hon har valt att erbjuda, ska infrias som planerat. Hon svarade ”can’t do anyfin about it, it’s Treatwell, innit”. Då gav jag upp. Jag har en ängels tålamod, men också självrespekt.

Tjejen som egentligen skulle permanenta hade redan tagit en liten hårtest och satt den i permanentvätska samt smetat lite lösning bakom örat, så som man egentligen ska göra även vid hemmafärgning o. dyl. Allergier kan ju utvecklas när som helst. Permanentvätskan började bubbla lite smått i koppen vid kontakt med hårtesten, och det var tydligen inte bra. Hon sa att de skulle återkomma via telefon om en timme, jag sa okej och stack. Sex timmar senare ringde hon upp. Hon sa ”I’m sorry luv, but we can’t do it. It’s bubbelin! Might be possible if you get your haair dyed here first”.

Tackade nej till detta och bad artigt om att få betalningen återgäldad istället, vilket hon lyckligtvis gick med på utan kråtas. Egentligen är det oftast salongen som kontaktar Treatwell för att få bollen i rullning, men efter dagens erfarenheter erbjöd jag mig att fixa det själv.

tl;dr: det blev inge’ av igår.

EDIT, 2 min senare: förtydligar att Treatwell endast tillhandahåller sitt eget onlinebokningssystem, det är inte en helhetslösning. Om salongen tar emot bokningar via telefon kan Treatwell alltså omöjligen synkronisera det automatiskt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s