Haha, får en känsla av att personen som skrev denna artikel i HBL inte var särskilt imponerad av Vasa stads marknadsföringskampanj Maria ja maailman onnellisimmat för att fräscha upp stans image i finska Finland. Han fann det skäligt att ta upp att notan gick loss på 130 000 euro redan i ingressen, och använde ordet ”slukade” i en mellanrubrik. Bara programledarens gage utgjorde 25 000 euro plus resekostnader.
Är det bisarrt att en TV-kändis kan begära det samma som tjejen i Siwa tjänar på ett år för att snacka lite vision och utförande, intervjua tre personer på varsin dag och leda en livestreamad grej i en och en halv timme? Ja, det kanske det är. Kommunikationschefen tycker dock det är välinvesterade pengar. De som råkade ut för stadens samarbetsförhandlingar förra året är kanske lite salty.
Det hade varit roligt att se lite större variation bland finalisterna, men så var detta också en renodlad marknadsföringskampanj. Vilka vill staden locka? Folk i arbetsför ålder som vill bilda familj och slå rot på ett ställe som är lugnt och tryggt. Sett inom ramarna för temat hade det dock varit tusen gånger mer intressant med någon som typ lever med en svår funktionsnedsättning eller en riktig enstöring till aspergiansk Wärtsilä-ingenjör eller en arbetslös singelmamma som upplever sig jättelyckliga iallafall. Det blev lite jämntjockt.
”Vi vill att folk ska veta att det går att leva ett lyckligt liv i vår stad”, säger kommunikationschefen. Ja, det går bevisligen alldeles utmärkt, särskilt om man som alla tre finalister är kring 30 år, född i Vasa, har kärleksfull partner och egen familj, en god relation till uppväxtfamiljen som också finns i trakten, en meningsfull sysselsättning, intresse för naturen, självtillit, hälsosamma coping mechanisms och rikt stödnätverk vid motgångar, är tacksam över det man har, ekonomiskt stabil samt helt oengagerad i sociala medier. Who’da thunk.
Undrar just hur stor räckvidden blev i slutändan, eller om kampanjen främst intresserade vasabor. I sammanhanget är det lite skumt att alla tre finalister var uppvuxna i stan, ska man locka folk från resten av Finland hade det väl varit mer givande att ta någon som faktiskt har gjort flytten och är supernöjd trots att de saknar den affinitet som kommer från barndomen. Lyfta fram att det är lätt att hitta ett kontaktnätverk, uteliv, sånt. Nåja.
Trovärdigheten kanske hade varit aningen större om Vasa faktiskt kvalade in på ens topp 20-listan över Finlands lyckligaste kommuner förra året, men stjärnor, trädtoppar, etc. Kanske man ändå borde börja med hemlandet innan det är läge att sikta på världsnivå.