Timbaland vs. nordiska datanördar

Vad hände fredagen den 18:e maj 2007? Tja, brorsan fyllde 23, jag själv hade födelsedagsfest eftersom det var helgen närmast min egna födlare (lyckligt ovetandes om att jag skulle tillbringa de följande två nätterna i häktet). Ska dock inte snacka om mig själv idag, utan om Timbaland, som spelade in videon till The Way I Are (2007) i Salford (!) den dagen.


Det gick helt enkelt inte att undgå Timbaland på 00-talet. Han jobbade med Missy Elliott, Aaliyah, Justin Timberlake, Nelly Furtado, Brandy, Ludacris, Madonna, Rihanna, Björk, Jay-Z, Nas… och dessutom solokarriär på det. Han var ÖVERALLT där man hörde radio eller MTV stod på. Hade däremot helt glömt stormen kring Nelly Furtado-låten Do It (2006).

Är det dags att bli nostalgisk över halterneck-toppar, massiva örhängen, tygbälten, lågt skurna jeans och kilklackar redan? Det kanske det är.

Okej, det var ju en rätt charmig R&B-låt. Chiptune-plönket i bakgrunden passar riktigt bra som grund till kompositionen, problemet är bara att det är snott. Rakt av, utan credits.

Lyssna själv:

Acidjazzed Evening, komponerad av Janne Suni (AKA Tempest) vid demoscenepartyt Assembly i Helsingfors år 2000, Commodore 64-remixad av norrmannen GRG med tillåtelse två år senare, snodd av Timbaland som ringsignal med tyngre beat på år 2005, omarbetad till en Nelly Furtado-hit av densamme år 2006.

Han tyckte alltså helt på riktigt att det var ”sampling” (Youtube, textversion). Svårt för mig att lyssna utan att vilja att någon ska ge honom på käften. Han vet att han kan sitta i USA uppbackad av en advokatarmé och att killarna han snodde av är en finnig finne och en norsk nobody i sammanhanget.

Timbaland med dåligt shoopad paita av sur nörd. Är det Beck till vänster?

Det skrevs en hel del om fallet vid tillfället, storyn publicerades bland annat i/på MTV, YLE, Rolling Stone, Irish Examiner, WIRED, Iltalehti, Ilta-Sanomat, Helsingin Sanomat, X3M, NRK, Slashdot, Ars Technica, Yahoo och förstås en miljon olika internetforum. Wikipedia-sammanfattningen är rätt bra.

Rätten i Florida ansåg att Kernel Records Oy borde ha ansökt om copyright i USA eftersom Acidjazzed Evening publicerades på internet och därför muka var tillgänglig allstans i världen omedelbart. Detta skulle även göra låten till ett US work och kräva särskild registrering. Bullshit. Kernel kunde inte bevisa att C64-versionen som Timbaland använde först utkom på diskett i Australien år 2002 och publicerades online först senare, därmed hade de inget case.

Get it?

I slutändan blev saken settled out of court. Slutet gott, allting gott, kanske (undisclosed sum). Kollade för övrigt upp Kernel Records Oy av ren nyfikenhet: Y-tunnus utfärdades i juli 2007 och företaget upphörde att finnas i november 2013, drygt ett år efter sista ordet i rätten. Registrerades med andra ord antagligen för att driva fallet. Hoppas de fick loss en fin summa cash.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s