Vegskäl i Veganuary

Aldi in hot water with furious shoppers for 'irresponsible' message to vegans

Tweeten ovan fick Aldi lov att ta bort efter anklagelser om att det är ”oansvarigt” att marknadsföra processerade veganprodukter med högt salt-, socker- och fettinnehåll. Förstår inte argumentet över huvud taget. Tweeten säger rakt ut att det verkligen inte rör sig om health food, de försöker inte påstå något annat.

Produkterna lanserades dessutom uttryckligen lagom till Veganuary. Vem är det som deltar? Icke-veganer. Ju mindre energi som går åt till att hitta substitut, desto lättare att ge det ett försök, och när folk till sist trillar av vagnen har de i bästa fall lyckats hitta några oväntade favoriter. Det bästa sättet att göra varaktiga byten är väl att inte uppleva sig snuvad på någon form av bildlig konfekt. Ytterst få lyckas tillintetgöra en hel livstids alläteri med ett fingerknäpp, även om viljan finns.

Ponera också det vanliga allätarklagomålet att veganska produkter smakar ”för hälsosamt”. Vill jag själv ha skräpmat vill jag fan ha skräpmat, inte typ brownies som bara är sötade med dadlar eller agavesirap och skit för att kunna skriva 100 % NATURAL NO ADDED SUGAR och marknadsföra till en ännu bredare målgrupp, dvs. folk som är hälsomedvetna sådär annars. Trafikljussystemet finns väl till just för att konsumenten ska kunna göra informerade val, och äter jag skräp ska det vara rött, rött, rött hela vägen, annars får det va’.

Slutklämmen är att endast 22 % av Veganuary-deltagarna uppgav hälsa som orsak enligt projektets hemsida. Största orsaken är för djurens skull. Vill man äta oprocesserat är det väl bara att laga en kikärtscurry, eller?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s