Ishkurs rundtur i ljuv musik

Om någon påbörjar ett arbete med ett projekt år 2006 och man därefter inte hör något på ett år är det sannolikt att skiten aldrig kommer se dagens ljus. Om det efter tio år plötsligt kommer en uppdatering att nu, nu är det nära, men åren fortsättningsvis går, ja, då kanske man rentav blir arg över den falska förhoppningen.

Om det på nyårsafton 2017 kommer ett meddelande om att släppet är ett faktum inom kort, men man hinner riva av alla kalenderblad daterade 2018 utan att projektet släpps, ja, då orkar folk nog inte ens skämta om det längre.

Det var helt enkelt inte många som trodde att Ishkur’s Guide to Electronic Music 3.0 skulle bli en grej, men lo and behold, den sjuttonde augusti 2019 var den plötsligt där med sina 11 000+ låtklipp indelade i 160+ genres. För att inte tala om 160 000+ ord informativt snark.

It’s a jungle out there.

Här finns hela tidslinjen över elektronisk musik: från tekniskt skickliga 50-talsingenjörer som inte förstår sig på musik, via kompositörer som förstår sig på musik men inte tekniken, till datakidsen som förstår sig på tekniken men inte har en aning om hur fan man skriver en låt. Klickar man på en ljusgrön plöp kommer genrens infotext upp samtidigt som spellistan shufflar exempel från olika årtal. Man kan också jobba neråt och gå igenom musik från olika genres som släpptes samma år.


Version 2.5 (ovan) var en visserligen expansiv grej i Flash, men inte på långa vägar lika gedigen. Nemesis visade den åt mig kring 2005, och vi ägnade ett antal timmar åt att klicka runt med jämna mellanrum. Kombinationen perfekt loopande samples + tidvis lol-värdiga beskrivningar var beroendeframkallande, och underhållningsvärdet i att guiden inte på något sätt försökte vara objektiv fick oss att återvända gång på gång. Den kunde inte vara mer av Ishkurs guide om han så skulle ställa sig och pissa på den.

Mannen själv är kanadensare från Vancouver, gissningsvis född 1979 ±2 år, och hade ett tag en hemsida som helt enkelt gick under namnet ishkur.com, inte minst känd för sina rave captions kring millennieskiftet:

Funny cuz it’s true.

I princip kan man säga att IGEM 3.0 är släkt med Musicmap, ett projekt av en belgisk arkitekt. Stilen på den sistnämndas infotexter gjorde mig dock nipprig efter två meningar, och maken till svårnavigerat interface har jag inte sett på år och dar. Det krävs väl en gammal nordamerikansk rejvare slash datanörd för att få jobbet gjort. Eftersom du nyss har läst detta antar jag att du har tid att skvalpa runt lite.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s